SmartCart

SmartCart er et finsk teknologiselskap som har utviklet en intelligent løsning for handlevogner, og har som mål å føre dagligvarehandling inn i den digitale tidsalderen.

  • Utfordring
  • Løsning
  • Betydning

Selskapet ville finne ut hvordan de kunne forbedre handleopplevelsen og hjelpe detaljhandelen med å øke omsetningen, skape nye reklamemuligheter og få vite mer om kundenes vaner, preferanser og behov. Målet skulle nås ved hjelp av smarte handlevogner med fastmonterte nettbrett.

Appen skulle først og fremst være nyttig og gi kundene en positiv opplevelse når de handlet dagligvarer. Kundene kunne legge til handlelister i appen eller handle ut fra oppskrifter, samtidig som Navigine SDK sørget for at SmartCart viste den beste handleruten gjennom supermarkedet.

Bruken av nettbrett på handlevogner gjorde det mulig for butikkeiere å vise reklametilbud når kundene nærmet seg relevante produkter og i det øyeblikket de skulle ta en kjøpsavgjørelse. Med Navigine SDK kunne butikkeiere spore kundenes bevegelser og lage varmekart. Dermed kunne de se hvilke avdelinger i butikken som var mest populære, og bruke statistikk til å øke omsetningen.

Med SmartCart-appen kunne supermarkeder øke omsetningen ved at de fikk mulighet til å påvirke kunder i det øyeblikket kjøpsavgjørelsen skulle tas. Varemerker og leverandører fikk mulighet til å øke varemerkebevisstheten ved hjelp av reklamer i appen. Samtidig fikk kunder oppleve fordelen med Navigine, som gav dem en bedre handleopplevelse og kortet ned på den ukentlige handletiden uten at det svekket supermarkedets omsetning.